לאן טסים – הדרך שלך ליעד

מסלולי מים בצפון

בימים החמים של יולי אוגוסט (גם בספטמבר השנה), אין כמו מסלולי מים בצפון השוצף בנחלים. הצטרפו אלינו לכמה הצעות לטיול מים שמתאים לכל המשפחה בנחלים הכי יפים בארץ

מסלול לכל המשפחה במקורות הירדן

הירדן, הנהר של ישראל, מחבר שלושה נחלים גדולים ואיתנים: נחל הדן, נחל שניר, והבניאס. שלושה נחלים גדולים שאוגרים את המים מהחרמון ובקעת הלבנון. הם מתחברים ביחד ויוצרים את הזרימה האיתנה של נהר הירדן שנשפך לכנרת (וחבל שלא ממשיך משם לים המלח).

טיולי מים בצפון מסלול מים בנחל שניר

שמורת דן

תל דן על שם שבט דן. תחילה שבט דן השתכן על מישור החוף ב"גוש דן", אך נאלץ לנדוד צפונה בעקבות התקפות הפלישתים. שבט דן הגיע עד העיר ליש (לשם) כבש אותה והפך אותה לביתו. בתל דן תוכלו למצוא כתובת מהישוב היהודי (הישראלי) המזכיר את דוד המלך וממצאים ארכיאולוגים רבים ומסקרנים מ-3,000 שנות ישוב במקום. בשמורה עצמה מסלולים רבים קלים להליכה. בכולם המים הוא המרכיב העיקרי. מרבית המסלולים קצרים, נגישים ומומלצים לכל המשפחה.

נחל הבניאס (נחל חרמון)                               

הבניאס הוא על שמו של האל פאן, אל הרועים והמוזיקה (חיבור מעניין).  בכניסה לשמורה תוכלו להיכנס לשרידי מקדש מהתקופה היוונית, שהוקדש לאל פאן. המסלול בבניאס הוא חד כיווני. ניתן ללכת דרך הבריכות וטחנות הקמח העתיקות, במשך של כשעה, עד מפל הבניאס. המפל גדול ומרשים, הנחצה באמצע ע"י עץ דולב. מכאן ניתן לחזור באותו המסלול חזרה, או לצאת לכביש ולחזור בזהירות על שולי הכביש (שוליים צרים) כ 20 דקות הליכה לחניון. ההמלצה שלנו היא לחזור דרך הנחל ולטבול שוב בבריכות.

נחל שניר (החצבני)

בנחל שניר תמצאו שלושה מסלולים:

המסלול האדום:  מסלול קל, מונגש לעגלות וכולל הליכה על גשרים ובריכות שיכשוך. מומלץ לכל מי שרוצה להתרענן ולהורים לילדים קטנים.

המסלול הכחול:  המסלול קל להליכה ומעגלי (אך לא מונגש) וכולל הליכה במים רדודים. מומלץ לכל מי שרוצה להרגיש את הנחל, אבל לא באקסטרים.

המסלול הארוך: חלק משביל ישראל, כתום לבן וכחול. אנחנו מדברים על הליכה במים, על בריכות והחלקות ועל חלוקי נחל. זהו המסלול האמיתי למי שרוצה הליכה במים. שעתיים של הליכה רטובה וכיפית בכיוון אחד. כדי לחזור ניתן ללכת בחזרה בתוך הנחל (קצת מעייף) או לחזור דרך שביל עפר מסודר, לאורך מטעים, עם נוף יפה, הליכה של כ 20 דקות עד לחניון. בנחל מים קרים, כיאה למי הפשרת שלגים, נוף של מפלים, נביעות מכל מקום, שורשי עצים סבוכים והמון ירוק. חשוב לניילן את כל מוצרי החשמל או פשוט לא להביא אותם (תנסו בלי טלפון כמה שעות), אין מצב שתלכו בנחל בלי להחליק למים לטבילה פתאומית.

טיולי מים בצפון נחל שניר

חשוב, חשוב, חשוב: אחרי החורף הגשום, שלושת הנחלים היו נקיים ומוכנים לביקור. רשות הטבע והגנים הכינה אותם לכבודנו. כשביקרתי בנחל שניר ובירדן (בסרט המצורף), המסלול כבר היה מלוכלך בפסולת. לאורך כל המסלולים מפוזרים פחי אשפה ונקודות איסוף. בבקשה תיקחו איתכם את הזבל לנקודת האיסוף. באתם, נהניתם, למה ללכלך? כל אחד יוציא איתו את הפסולת שלו והנחלים יחזרו להיות נקיים.

בתקופת הקורונה יש להזמין מקום באתר רשות הטבע בלינק כאן. בדרך כלל יש מקום. במקרים של עומס, תצטרכו להתפשר על שעת הכניסה.

אגמון החולה

אגמון החולה הוא מיזם אקולוגי חשוב ומיוחד. לפני 70 שנה פוצץ הפקק של עמק החולה והמים שהציפו את העמק התנקזו לכינרת. נותרה רק שמורת החולה, בה כדאי לבקר ולחוות ביצה אמיתית, כמו בימי החלוצים. לאחר עשרות שנים של מאבק, בו החקלאים ניסו לגדל יבולים על האדמה שפעם היתה ביצה (אדמה מאוד פורייה, לפי התאורייה הראשונה) ולאחר שהתגלה שהאדמה (החומרים האורגנים שבה), יוצרים שריפות שמגיעות לעומק של שנים וחצי מטר מתחת לאדמה (במרכז המבקרים תוכלו להתעמק בנושא), הוחלט להחזיר את המים לחלק מהעמק.

טיול שקיעה בעמק החולה

אגמון החולה הוא מיזם המשלב חקלאות וטבע – הוא לא שמורת טבע והחקלאים עובדים בו בשיתוף הנהלת המיזם.

ניתן לצפות בטבע בכל עונות השנה, השיא הוא בעונות הנדידה, הסתיו והאביב, בו מילוני ציפורים מסוגים שונים עוברים מעל העמק וחלקן עוצרות למנוחה באגמון. האורחים המפורסמים ביותר הם העגורים שנוחתים באלפים באגמון וגם זוכים לארוכה קלה.

באגמון מרכז מבקרים חדש ומסקרן, בו מיצגים אמיתיים ווירטואלים (הילדים יעופו על זה ואתם תנוחו במזגן). ניתן לסייר באגמון ברגל, על אופנים, על תלת אופן או על קולנועיות, כך שהמקום סופר מונגש ומתאים לטיול של כל המשפחה. מכירי השכרת כלי הרכב לא זולים, אבל החוויה שווה את המחיר.

באגמון סיורים מודרכים. אנחנו בחרנו בסיור הלילה (בפעם הקודמת שביקרנו באגמון הצטרפנו לסיור שקיעה). בסיור הלילה נוסעים על עגלת תצפית הנגררת ע"י טרקטור ונכנסים לשטח. בסיור הלילה, כל משפחה (קפסולה), קיבלה משקפת כדי להתקרב יותר לדיירים, בעלי החיים שרגילים לתנועת הטרקטורים באיזור החקלאי, לא בורחים ונותנים לנו להתקרב אליהם.

הסיור מתחיל קצת לפני השקיעה ונכנס לתוך הלילה. עם רדת החושך, משמרת הלילה באגמון מתחילה וחיות שישנו בבוקר, יוצאות לחפש ארוחת לילה. פגשנו מספר סוגים של אנפות, שקנאים, חסידות, צבי נחל, נוטריות (מכרסם חמוד שגר באגמון), עדר ג'מוסים (זה הזמן להגיד תודה שאנחנו על עגלה של טרקטור), אבל הסיור לא מסתיים בלי שפוגשים את החיות הביישניות יותר, כמו התנשמת וחתול הביצות.

חתול ביצות בעמק החולה

הסיור הוא בישיבה על העגלה כך שהוא מתעאים לכולם. ישנם מגוון סיורים, חלקם בבוקר, אבל המומלצים יותר מתחילים אחרי הצהרים, בערב ובלילה. הצוות סופר מקצועי ונחמד. בסיור הלילה קיבלנו תה צמחים ועוגיות, גם לגדולים וגם לקטנים.

המלצה: אתם זוכרים את הסיפורים על החלוצים מעמק החולה שחלו במלרייה כוון שיתושים עקצו אותם? אז מלרייה כבר אין בעמק, אבל יתושים יש, בעיקר אם אתם באים לבקר אותם בבית שלהם. לסיור השקיעה והלילה, כדאי מאוד לבוא עם מכנסים ארוכים ושרוול ארוך והרבה חומר נגד יתושים, אחרת אתם תהיו ארוחת הערב של היתושים.

חשוב להזמין מקום מראש. הסיורים מוגבלים במקום (גם בלי קורונה) ובבקשה אל תאחרו. הסיור ייצא ואתם תצפו בו מהמרפסת של מרכז המבקרים.

לפרטים נוספים היכנסו לכאן >>>

מסלולי מים בצפון ראפטינג בירדן

כמובן שבצפון תוכלו למצוא עוד טיולי מים קרירים ונעימים. אנחנו מבטיחים להוסיף עוד סרטים והמלצות. באזור עמק החולה תוכלו להצטרף לאטרקציות רטובות כמו שיט קיאקים (שהם בעצם סירות גומי לראפטינג), לאכול במגוון מסעדות מקומיות ויחודיות ולקנות פירות היישר מהחקלאי, כאלו שנקטפו באותו הבוקר.

בדרך חזרה ניתן ואף רצוי לקפוץ לביקור קצר באחד מחופי הכנרת, כאן תמצאו טיפים לבחירת חוף בכנרת >>> ולחזור הביתה אחרי הפקקים.

אולי יעניין אותך גם

טועמים עולם בירושלים | פסטיבל אוכל בחופש פסח 2022

מערכת האתר

נתיב העשרה וגבול עזה: סיור וירטואלי מרתק

מערכת האתר

תכנית מיוחדת ליום ירושלים 2021

ישי שפירא

השאר תגובה