לאן טסים – הדרך שלך ליעד

קורס סקיפרים ביוון: לגלות עולם חדש

ספן, רב חובל, ימאי – כל המילים הללו מעוררות רגשות רומנטיים על מסעות, סערות וסיפורים. מילים השייכות לספרים עתיקים, בהם המלחים מרימים עוגן, מותחים מפרשים ושטים אל עבר עולמות חדשים. בדיוק אל העולם הזה רציתי להיכנס, ולו להצצה רגעית, בה אחוש איך זה להיות ספן הנאבק באיתני הטבע ובגלי הים הסוער. בקיצור, יצאתי לקורס סקיפרים ביוון וחזרתי כדי לספר

שמש שוקעת על הים של יוון
צילום: אלכס סבולקין

עשרים שנה חלפו מאז שחבריי לצוות ואני, העברנו את השירות הצבאי שלנו בתוך נגמ"ש לוהט ברצועת עזה. עשרים שנה שאנחנו נפגשים בעיקר בימי זיכרון ובאזכרות של חברינו לנשק שנפלו בשירות. לכן החלטנו לכבוד יום הולדת 40 לעשות משהו מיוחד, משהו בעל ערך מוסף, שיפגיש אותנו שוב יחד בהרפתקה שתוציא אותנו קצת משגרת היום יום של עבודה ומשפחה. ומצאנו. בהחלט מצאנו.

מפגשי הכנה לקורס במרינה תל אביב

קורס סקיפרים ביוון הוא למעשה קורס סקיפרים בינלאומי, המוכר במדינות רבות בעולם ומאפשר למסיימי הקורס לשכור יאכטה ולשוט בה יחד עם משפחה או חברים, ללא צורך בשכירת שירותי סקיפר חיצוני. אמנם ההסמכה אינה מספיקה בישראל ויש צורך לעשות קורס נוסף, "משיט 30", אך מי שרוצה לצאת לחופשת יאכטה משפחתית בחו"ל – זהו בדיוק הקורס עבורו. את הקורס ביוון התחלנו בכלל בתל אביב. נרשמנו לקורס של חברת "סי טיים", היושבת במרינה תל אביב וערכנו שני מפגשים מקדימים עם המדריכים שלנו, קובי ורפאל, שלימדו אותנו את עקרונות המפרשנות והמנוע. הרגשנו בגופנו מה זה לשוט על ספינה מיטלטלת (לא כל כך נורא) וקיבלנו חוברות לימוד ופרטים על הנסיעה ליוון.

האי פורוס ביוון

סוף סוף יוצאים אל הים ביוון

את היום הראשון של קורס הסקיפרים ביוון התחלנו בקבלת היאכטה ומעבר על צ'ק ליסט יחד עם נציג חברת ההשכרה. המדריכים לימדו אותנו על מה חשוב להסתכל, אלו תקלות לחפש ומהו הציוד החשוב לפני שיוצאים לים. ערכנו קניות של אוכל, שתייה, אלכוהול ומוצרי ניקיון, ציידנו את היאכטה והלכנו לישון.למחרת יצאנו אל הים הפתוח בשייט רגוע מאתונה אל המפרץ הסרוני. בדרך למדנו ניווט ימי ושימוש בהגה האוטומטי וחצינו בבטחה את השטח המוקצה לאניות הענק ששטות אל נמל פיראוס. לקראת הצהריים הגענו למעגן מבודד של האי אגינה, למדנו להטיל עוגן ואת עצמנו הטלנו לשחייה במים הצלולים. לאחר מכן הכנו ארוחת בוקר טעימה, למדנו להרים עוגן וחזרנו אל הים הפתוח. שטנו ברוח גבית אל עבר פורוס ולמדנו לעבוד עם המפרשים ולשנות את כיוון היאכטה בהתאם לכיוון הרוח. בדרך ליוותה אותנו משפחה של דולפינים והראתה לנו את הדרך. לקראת ערב הגענו אל פורוס היפהפיה ועגנו בצפיפות בין היאכטות הרבות שם. טיפסנו אל מגדל השעון והשקפנו אל עבר השקיעה. לאחר מכן ישבנו בטיילת לארוחת ערב והלכנו לישון.

מים צלולים על יד יאכטה

רוח יוונית חזקה ומחשלת

השכמנו קום והספקנו לקנות אצל הדייג המקומי דגים טריים שנוכל להכין לארוחת הערב. תירגלנו במעגן של פורוס גישה לרציף בכל מיני כיוונים ותחת רוח יחסית חזקה. לאחר מכן, למרות הרוח, החלטנו לצאת אל הים הפתוח ולהמשיך לתרגל עבודה עם המפרשים, הפעם ברוח קדמית ורוח צד. השתמשנו בספר עב כרס המצוי בכל יאכטה ביוון שמפרט על כל המרינות והמעגנים האפשריים בכל איזור. החלטנו לנווט אל עבר מעגן מבודד ויפהפה באי אגיסטרי והגענו לשם לקראת ערב. תירגלנו עגינה ים תיכונית טיפוסית עם הטלת עוגן מצד אחד ועם קשירת היאכטה אל סלעי החוף מהצד השני. הכנו ארוחת דגים משובחת וזכינו בלילה נעים וזרוע כוכבים בשמי הלילה הבהירים.

שקיעה בפרדיקה באי אגינה יוון

ביוון יש גם עתיקות לא רק ים

למחרת ניצלנו את המפרץ היפהפה לשיעור על סירת הגומי הממונעת (דינגי) שנמצאת על סיפון היאכטה ויצאנו לחקור את המפרץ וסביבתו. נשארנו עד הצהריים במעגן ושחינו במים הצלולים. בצהריים שטנו לכיוון העיירה אפידאורוס במזרח חצי האי פלופונס. עגנו ברציף ולקחנו מונית אל התיאטרון העתיק של אפידאורוס. האתר הפתיע אותנו בשימור המושלם שלו ונאמר לנו שבחודשי הקיץ מתקיימים בו הופעות. לצד התיאטרון מוזיאון ארכיאולוגי ושרידי מבנים רבים. בדרכנו חזרה, נהג המונית עצר לנו בנקודת תצפית מהפנטת אל עבר המפרץ הסרוני והגענו לעת שקיעה חזרה ליאכטה לארוחת הערב. מי המעגן היו קצת סוערים במהלך הלילה והרגשנו זאת היטב בטילטול היאכטה במהלך כל הלילה.

תיאטרון יווני עתיק
צילום: ישי שפירא

גם בים – לפעמים שווה להתעקש על מקום חנייה

בבוקר הלכנו לבצע בדיקת קורונה לפני טיסה במרפאה היחידה בעיירה אפידאורוס וחזרנו ליאכטה לשיעור מנוע מקיף. הבנו שסקיפר טוב צריך להבין בהמון תחומים שונים: ניווט, מטאורולוגיה, טכנאות ובישול 🙂 יצאנו לקראת הצהריים מהמעגן ושטנו אל העיירה ואטי באי הגעשי מתאנה. אמנם המעגן היה קטן וצפוף, אבל למזלנו לא וויתרנו ולבסוף הצלחנו להשתחל לעגינה בין יאכטה של זוג שבדי ליאכטה של משפחה פולנית. ואטי היא פנינה של ממש ויצאנו לטיפוס רגלי על ההר הגבוה המשקיף אל הים. הגענו לנקודת תצפית בגובה 500 מטר ממנה ראינו את המעגן של ואטי וגם את פורוס שבה עגנו בלילה הראשון. בדרך חזרה לעיירה קיבלנו טרמפ ממקומית שנסעה לחפש את הכלב שלה והעברנו את הלילה האחרון בשיעור על מכשירי הקשר ונהלי הדיבור בים.

מעגן יאכטות ביוון
צילום: ישי שפירא

נפרדים מהים

את ואטי עזבנו בשעות הבוקר המאוחרות והפלגנו לעבר העיירה פרדיקה באי אגינה, לא לפני שעצרנו לשחייה במים הצלולים של האי הקטן מוני. בדרך ביצענו תרגולות רבות של מפרשנות, של נוהל ההגעה אל אדם שנפל לים וגם למדנו על אסדת ההצלה של היאכטה. מפרדיקה המשכנו למחרת במזג אוויר מעט סוער, חזרה אל מרינה אלימוס באתונה, משם לקחנו את היאכטה ביום הראשון. הזדכינו על היאכטה, עלינו מתנדנדים על חוף מבטחים וטסנו חזרה לישראל.

צילום: אלכס סבולקין

לסיכומו של עניין, קורס סקיפרים ביוון הוא חוויה מדהימה, בין אם אתם רוצים להיות סקיפרים ובין אם לא. הקורס מתאים לחברים, בני משפחה וגם לבודדים. מי שרוצה לקחת את המשפחה שלו לחופשת יאכטה משפחתית, צריך לעשות לאחר הקורס ביוון, מבחן תיאוריה במשרדי החברה בישראל ואז הוא מקבל תעודה בינלאומית. הפלגה בים התיכון בספינה מושכרת בטוחה הרבה יותר מנהיגה ברכב. התנגשות של יאכטות היא מכה קשה לאגו ולפיברגלאס, אך סכנה של ממש אין. אמנם במהלך הקורס ביוון מבצעים תירגולים במשך כל השבוע ונתקלים במקרים ותגובות ללא סוף, אבל בכל זאת מומלץ למי שרוצה לקחת את המשפחה, לנהוג כ"נהג חדש" ולעשות תירגולים נוספים על יאכטה 7 מטר במרינה בתל אביב ולקבל ביטחון נוסף.